2009. október 13., kedd

Szentimentális fejtegetés avagy G.iJoe életérzés és múltba révedés

Hello mindenkinek

Egy hosszabb terjedelmű írásos fejtegetésem következik
amelyet elsősorban a múlt heti spar-os vásárlásom alkalmával látott új G.I.Joe figurák ihlettek.
Most nem lesznek képek meg eszelős gyüjtemények inkább csak elgondolkodtató velős visszaemlékezés.

Szóval az elgondolkodás a sparban kezdődött. Kezembe vettem az uj Rise Of Cobra figurákat és alaposan áttanulmányoztam őket.
A figurák szépek voltak, kidolgozottak, sok fasza fegyverük volt és a méretük is megfelelő volt.
Mégis azt mondtam magamnak....Ez micsoda? Ez G.i.Joe? Nem az nem lehet mert ugyanis ebből....hiányzik valami.....
Valami ami még az 1993as szériában is megvolt a G.i.Joekban. Ez egy nehezen megfogalmazható dolog. De voltaképp rájöttem hogy egy érzés hiányzott a figurákból.
Egy vegyes, összetett érzés ami akkor nem csak azért volt meg mert gyerek voltam , nemcsak azért mert vártam mindig az újabb és újabb figurákra,járművekre és nemcsak azért mert néztem a rajzfilmet... Ha akkor kezembe vettem a legrosszabbul kinéző figurát/járművet akkor is éreztem ezt az érzést.
Egyszerüen éreztem hogy hűű ez egy G.i.Joe és ez nekem kell és hogy ez egy jó dolog. Nem egy tucat játék , nem egy sima akcio figura (amiből már akkor is garmadányi fajtát lehetett kapni He Mantől a Star Warsokon át a tini nindzsákig) hanem ez bizony egy joe. Minden idők egyik legjobban kitalált játéka.
Ezt ma már nem lehet érezni. Összehasonlitás képpen egymás mellé tettem két ROC figurát (Duke, Storm Shadow) és két Star Warst ( Asajj Ventress és Anakin) a két fajta figura jellegében, kidolgozottságában és .. érzésben egyáltalán nem tért el egymástól. És ez nem csak azért van mert a SWt is a Hasbro gyártja.
Valahogy a kiemelt státuszbol visszasüllyedt a GI Joe a középszerü játékfigurák posványába. Hangsulyozom a 25th annivesary figurákra ez csak félig igaz mert ott alapvető koncepció volt a hasbronál hogy visszanyuljanak ehhez a régi életérzéshez. De mi is ez az érzés. Legjobban talán úgy szemléltethetem hogy én mit éreztem hogy elmesélem a sztorimat.

Kicsi voltam az első figurámnál. Talán 89ben lehetett. Arra emlékszem hogy még volt papir huszas és rézszinü kétforintos. 4 éves voltam ekkor. Szülinapom volt (ez később is állando időpontja lett az ujabb és ujabb joek érkezésének) és kaptam anyukámtól egy Snow Serpentet
( ma is megvan) Igazából nem is tudtam hogy hogyan kell ezzel játszani. De tetszett a kalasnyikovja meg a felállithato rakétavetője. Meg ugy az egész figura ( Valljuk be nagyon szépen kidolgozott figuráról van szó). Úgy különösebben nem indultam be rá mert nem volt ugye több hogy rendesen játszhassak de ennek nem egészen egy hónap múlva vége szakadt amikor is a névnapom következett. Itt már anyukámék és mindkét nagymamámék is joet vettek. Nem is akármilyeneket. Egy Cobra enemy egy piros Lifeline és egy Crimson Guard lett a zsákmány. A Crimson inditotta el az igazi folyamatot. Meg az hogy a nagybátyám és a másod unokatestvéreim is kaptak joekat.
Sőt az unokatesóméknak (akik akkor a szembe házban laktak) már volt 3 járművük (Polar bear, xf-14, Awe Striker. A polar bear később az enyém lett de már el kellett adnom alkatrésznek sajna ) és kb 8 figurájuk (ebből 4 angol Action Force volt egy mai napig az enyém és 4 sima joe köztük Firefly,Hawk és Downtown. A Hawk ma már az enyém). Arra nem emlékszem hogy nagybátyámnak hány joeja volt csak arra emlékszem hogy a Deejay és az Eels az övé volt ami később az én tulajdonomba került. A lényeg az hogy már volt kivel játszani.
Közösen.
A kisebbik unokatesómmal nyomattuk főleg. Eltelt egy két év és én sorra mindig karácsonyra, Húsvétra, Télapóra, szülinapra , névnapra javarészt minden
rokontól mindig G.i.Joet kaptam. Imádtam. Hosszú órákig játszottam velük. Megkaptam az első járműveimet is. Egy 6wd Desert Foxot kaptam azt hiszem először utána a Cobra Jet Packom egy
BNV kiállitáson sirtam ki anyukámtól, a Fang 2 következő karácsonyra jött majd a Dreadnok Air Skiff is karácsonyi termés ( amikor megkaptam félorával később véletlenül nekiestem a karácsonyfának) és egy kis
motorized action packos kismotor egyik szülinapra érkezett(emlékszem felkeltem reggel és hallottam ahogy anyukám mondja apukámnak hogy menjen el a "Zalkára" és vegyen vmi
gi joet.Persze ők nem tudták hogy én hallom.)
Minden eseményre tisztán emlékszem ! Majdnem húsz év távlatából is. Ez azért vicces és elgondolkodtató annak a függvényében hogy arra nem emlékszem kb hogy min dolgoztam egy hónappal ezelőtt. A figuráimat is részletesen tudom hogy hol és miértkaptam...és hogy kitől.
A legjobb beszerzési helyekre is emlékszem. A játékboltok többsége már nem is létezik. A körösi csoma sétányon egy kis játékboltban voltak tán a legjobb
joek. ( játékboltokról a poszt végén közkérdést teszek fel) Ott kaptam egy mozizás előtt az anyukámtól metal headet. A kispesti centrum áruház első emeletén kaptam a Wet suitot. Kispesten egy butiksoron sirtam ki az egyik nagymamámtol az iron grenadiert ( és utána szomorkodtam is keményen mert az első nap nagypapám barna fotelje elnyelte a grenadier uziját ráadásul mamám mérges is volt mert a másik mamám minden ünnep nélkül is vett nekem joekat ő meg csak akkor ha volt vmi én meg ezt önző/elkényeztetett modon
szová tettem neki. Mai napig sajnálom és szerintem ezért volt isteni büntetés az uzi elvesztése),Buzzert nagymamám testvére vette az mdf piacon, de onnan
volt a beragasztott hátu dial toneom is, Zandart, Fast Drawot, Toxo Vipert a husvéti nyuszi tojta, A charboilt csak ugy kisirtam magamnak anyukámtol valahogy, Gnawgahydeot meg nagypapám adta mikulásra. Nem egyszer előfordult hogy véletlenül kettőt kaptam egyszerre ugyanabbol a figurából. Persze ezt cseppet sem bántam. Alley Viperből és Heat viperből ugyanis már akkor sem lehetett mérték. Sajnos ők már nincsenek meg. A shockwavem, Psyche outom ,Recoiljaim, Lifelineom karácsonyokra jött a sor pedig igy fojtatodott egészen addig amig már magamnak vettem őket az összesporolt zsebpénzből (91es General Hawk az erzsébeti kirakodo vásárban) és amig a legtermékenyebb karácsonyon már Egy bazi nagy Ice sabret, NinjaForce figurákat, Ratet , Badgert és mindenféle mást kaptam mindenkitől. 89től max 96ig kb 80 figurát és 15 járművet kaptam / örököltem (merthogy az unokatesomék kinőttek ebből és nekem adták az övéiket hál istennek). Azután a termékeny év után jöttek a Star Brigade figurák amik már nem tetszettek és amugy is kinőttem az egészből. Már öcsém játszott a figurákkal (sajnos elég destruktiv modon) igy az egész gyüjtemény nemsokára egy dobozba majd a pincébe került ahonnan is pár honappal ezelött mentettem ki azt ami megmaradt.

Miután elővettem ujra őket. Megint éreztem "azt" az érzést. Igy jelenleg folytatom a gyüjtést de szigoruan a 82 és a 94 közötti figurákbol, járművekből. Az életem
gyerek korom ota kicsit felpörgött :) Dolgozom, tanulok, élek párommal közösen boldogságban de azért amikor csak tehetem javitok, bővitek valamit a gyüjteményen. Teszem ezt a magam öröméért és azért hogy ez az örökség és talán az érzés egy napon egyszer majd tán a fiamra is átörökölödjék.

Ha vissza kell térnem az alap gondolatra azt kell hogy mondjam kétféle érzés van a gi joekban egybegyurva. Egyfelől egy korszak legvagányabb játéka volt...és rajzfilmsorozata. Szerintem nem csak én keltem fel szombat reggelente azért hogy a magyaron megnézzem a gi joet. (Előtte és utána mehettek a sat1, német rtl tini nindzsái és egyebei de az a félora szent volt és szigoruan videora rögzitettem) másfelől viszont - számomra- egyfajta boldog békeidőt
juttatnak eszembe. Amikor még normálisabban megéltek a fizetésükből a szüleim (akkor sem duskáltunk a javakban de a joek ára pont olyan jol be volt lőve hogy éppen meg tudta őket venni a gyerekének bárki), vártuk a dallast pénteken és nekem egyedül a tanulás zavarta meg a minden nap orákig tarto g.i.joezásomat. Ezeknek a müanyag "kacatoknak" -is- köszönhetően boldog gyerek voltam és ezt köszönöm szépen a szüleimnek és minden rokonomnak akitől valaha kaptam Gi joet.

Lehet hogy csak az emlékeim miatt érzem azt hogy az ujakban nincs meg az a valami...de szerintem azok a mai gyerekek akik megkapják életük első pár gi joe figuráját már soha nem fogják azt érezni amit én és sokan mások évekig éreztek. Sajnos...

Köszönöm hogy végig olvastad :)



utóirat: Szeretnék megkérni mindenkit hogy kommentelje be hogy hol milyen figurákat, jármüveket lehetett kapni.Meg hogy hol voltak régen játékboltok.
Illetve ha volt egyedi elnevezése valamelyik figurátoknak amit nem az angol nevét hivtatok akkor arra is kiváncsi lennék :)

Nyitom a sort : a Dial Toneomat Deltának hivtam a Recoiljaimat meg Front Katonának :D ( a táskáján lévő front feliratok miatt), a tunnel ratemnek pedig Barlangász volt a neve és kb még ma is igy hivom :) Várom a többi sztorit, nevet, játékboltot, éneztekkorkaptamot....és egyáltalán bármilyen kommentekből jó sokat várok :)

Köszi a figyelmet

11 megjegyzés:

  1. -Volt egy trafik erzsébeten a strandnál ott emlékszem egy Voltarra amit nem tudtam kisirni magamnak. (nem létezik már)

    -Egy másik Voltar egy bihari uti trafikban maradt ott. (nem létezik már)

    -Erzsébeten a butiksoron volt egy játékbolt sky Raven, Sky Sharc, Havoc és nagyon sok figura. (Giroszos lett belőle)

    - Az emlitett körösi csoma sétányon rengeteg joe volt bezsufolva egy kicsi üzletbe. Bullhornra és General Hawkra emlékszem (aranyékszer lett belőle)

    -Kőbányai centrum áruházban volt viper meg az hiszem Stun (kinai üzlet lett belőle)

    - Az ujpesti rendelőintézetnél volt egy butiksor. Ott Dreadnok Battle Axera emlékszem. Nagyon vágytam rá. (a butikok megvannak de nem tudom mi lett belőle tuti hogy nem trafik)

    VálaszTörlés
  2. Györi Arabona áruház:
    Stun, Devastator, meg még mittomén.. sok figura. Nagyanyámnál nyaraltam minden évben, és ez mindig figuravásárlással járt :)
    Asszem onnan van a Rock ´n Roll és a Viper is talán.

    Pápa, repülönapok:
    Stílusosan néhány SkyPatrol figura :)
    Nem tudom, melyikek lettek meg ott.

    Beled nagyközség (azóta város), játékvásár az ifiházban:
    Muskrat, 170 forintért, mint sima müanyagkatona. Az eladónéni benézte, én meg rohantam haza pénzért.
    Akkoriban már 490 -ért mentek a figurák. Ez volt gyermekkorom legnagyobb biznisze, asszem :)

    Mosonmagyaróvár, kúltúrházzal szemben volt egy kis trafik, vagy mi:
    Keresztapáméknál nyaraltam adott 1000 Ft zsebpénzt unokabátyámnak meg nekem. Elsö nap elköltöttük.
    Nekem Topside, unokatesónak meg Annihilator.

    A többi majd még jön

    VálaszTörlés
  3. 1991 karácsony otthon: Rolling Thunder.
    ´90 (vagy ´91) karácsony nagyszülöknél: HISS II, ArticBlast,
    ´91 (vagy ´92) karácsony nagyszülöknél: SkyHawk, Darklons Evader

    VálaszTörlés
  4. A Muscrat jo biznisz volt :D
    Na meg mondom az ilyen mdf vagy lengyel piacokrol volt pl a dial tone om de láttam ott triple T - t is (amit csak azért nem vettünk meg mert Sgt.Slaughter bele volt ragasztva a járműbe) meg a két szedett vedett figurám is onnan van ( a Falcon testü, ismeretlen fejü lifeline lábu meg a toxo viper kezü ambush fejü capt.grig iron testü figura :D

    VálaszTörlés
  5. Mivel en Zalaegerszegi vagyok (voltam), csak nehany lehetoseg volt figurakat beszerezni, nagy szerencsemre a batyammal errol szolt a fel gyermekkorunk (a masik fele meg a nagyszulok udvaraban levo "kosarpalyarol"), igy jatekhoz eleg szep gyujtemeny volt ket embernek (majd kesobb az unokaocsem is beszallt, de sosem lett akkora fanatikus, mint mi). Emlekszem a haz alatt egy jatekboltra, ott vettuk az utolso, legdragabb figurat (illetve par eve kijott egy ujabb fajta gi joe, azokbol is amit lehetett kapni videken, begyujtottuk, de az mar mas tema).
    Zalaszentmihalyon, nagyszulok falujaban minden evben begyujtuttunk parat a bucsuban, emlekszem mekkora csalodas volt, mikor eloszor nem volt gi joe figura.. utana par evig meg feljartunk mindig, hatha.. aztan azota sem :) Viszont a batyam ott vette meg az elso Roadblock-ot, a nagy kedvencet, o volt 99%-ban a fohos (kesobb szereztunk egy kaszkadort), illetve az en favoritom Heavy Duty volt, ot tesom egyik haverjatol szereztuk, mikor odaadta a figurait (akkoriban szinte minden osztalytarsa meg akart valni toluk, ugyhogy eleg sokat sikerult beszerezni). Ezen kivul csak 1-2 jatekbolt volt csak, ahonnan rendszeresen kaptunk egy-egy darabot (az egyik bolt ma is megvan meg, csak nevetsegesen szar jatekokkal ugye), plusz nalunk is tudta minden csaladtag, hogy unnepekkor mit kell venni (+ egyeb batman,tininjak,terminator,transformers,stb figurak).
    Eletem elso figuraja egyebkent par eves koromban kerult hozzam, mikor a szuleink egy szuloi ertekezlet alatt megtalaltak a batyam elhagyottnak hitt elso figurajat a padban, ezert nekem adtak, ha mar o nem vigyazott ra, en pedig voltam olyan jofej, es harom perc utan eltortem a labait.. (ezt szerintem maig nem bocsatotta meg nekem a batyam:D) igy o lett a jatekok soran a labatlan technikai zseni :D Amugy a nevekre nem emlekszem, ugyhogy bocsi a hianyossagok miatt, de a rajzfilmet mindig magyarul neztuk, illetve a nevek hianyaban mindenki kapott egyet (vagy egy jellegzetessegerol, vagy valamelyik kedvenc kosarasunk keresztnevet kapta:D). Amugy ha tudtok valami oldalt, ahol rengeteg regi figura van nevvel es keppel egyutt, azt megkoszonnem :) Illetve kiraly lenne, ha '85-os rajzfilm mindket evadat meg tudna szerezni valaki.. Ket videokazi tele van otthon, azokat is felnyomatom egyszer valahogyan gepre mar :)
    Meg vissza a jatekokhoz: a legnagyobb gondunk nekunk az ujjukkal volt egyebkent, eleg soknak letorott az egyik, utana mindig kevesebb szerepet kaptak, hogy a masikkal meg tudjanak fegyvert fogni:D Illetve az evek soran egyre jobban cserelodtek a fegyverzetek, mert ugye a jelentektelenebb szereploinknek voltak a legfaszabb fegyvereik, amik kellettek a kedvenceknek :) meg eleg rossz allapotban vannak a gepek is, de ez az ara vagy 10 evnyi folyamatos jateknak :D
    Na hirtelen ennyi, bocs, hogy ilyen ossze-vissza lett :)

    mas:
    c64 jatek, mekkora jo mar: http://www.youtube.com/watch?v=v0flr_PYtf4

    best of gi joe psa, van par beteg:D
    http://www.youtube.com/watch?v=ogEtfIdgjpY

    VálaszTörlés
  6. ha oldal akkor www.yojoe.com
    Minden figura, jármü uzsonnásdoboz, képregény és mütyür fent van :)

    VálaszTörlés
  7. ezt kerestem, koszi! meg is talaltam a masik nagy kedvencemet, akit meg unokabatyamtol kaptam, de mivel semmit sem tudtunk a karaktererol, az akkori nagy kedvenc Beverly Hills-i zsaru utan Eddienek hivtuk :D
    vegig is nezem, es kozben meg is van az utolso vasarolt G.I. Joe: http://www.yojoe.com/action/87/reddog.shtml
    sajna az elso figurankat nem talalom, majd lefotozom egyszer, aztan hatha felismeritek :)

    VálaszTörlés
  8. Az elso g.i. joe-s elmenyem altalanos suliban volt, vmikor meg nagyon-nagyon tojashejasan :p Masok jatszottak vele (nagyobbak), es nekem nagyon megtetszett. Azutan az egyik srac a szuleitol kapott parat (Astro-viper, Croc Master, Big Boa, Salvo, B.A.T.), s tudtam, hogy NEKEM IS KELL!! A problema ott kezdodott, hogy nem voltunk vmi vastagon eleresztve anyagilag. Miskolctapolcan voltunk anyukammal kirandulni, s ott egy trafikban probaltam kisirni az elo figuramat. Egy Iron Grenadier volt, s meg voltam erte veszve :) Noh persze, az igy felnott fejjel sem csoda, hiszen nagyon popec figu. Vegul nem kaptam meg, be kellett ernem egy kis doboznyi playmobil katona utnzattal. Persze annak is orultem, de az a Grenadier mind a mai napig kisert...
    Masodik lehetosegemet anyai Nagymamammal szalasztottam el, amikor is egy Taurus helyett kaptam vegul Maddelman 2050-bol a sarga ruhas, piros robotos fickot (pofas a talpaban a magnes :)).
    Azutan Nagypapammal elmentunk Nyiregyhazan a Shell kuthoz, ahol is a boltban szazaval vartak a g.i. joe-k, hogy az olyan kis mokusok, mint jomagam, hazavigyek oket. Elsore egy Cobra Commandert szemeltem ki (88'), de meggyoztek, hogy ahhoz keves a felszereles, meg ugyanmar! Igy lett az elso figuram vegul egy Tiger Forces Duke. Azota is gyenged szalak fuznek a Tiger force-s cuccokhoz :p Jo volt, jo volt, de szerencsetlen egyeduul nem tudott kit elgyepalni, megkaptam hat (szinten Nagyapamtol) a masodik figurat: Tiger Force-s Roadblock (csak "kopasznak" hivtam). Azutan Keresztanyukam vett nekem (Keresztapam hathatos kozbenjarasara)egy Light Footot. Ahh, oda voltam meg vissza, persze az osszekoto "tarat" meg aznap este beejtettem a kanapeba jatek kozben, hogy megkaptam -.- S innentol irhato az igazi gyujtoszenvedely. Meg az sem tantoriott el tole, hogy az osztalytarsak piszkaltak miatta, Nagypapam pedig csak "bena katonak"-nak nevezte oket(Ettol fuggetlenulminden alkalomra kikonyorogtem egyet tole). Mar meg nem mondanam a sorrendet, de tisztesseges kis gyujtemenyem lett. Negy nagy szerelmem volt mindvegig, Jinx (25 eves koromig csak hatlapon es neten lattam), 88-as Storm Shadow (maig nagy kedvenc, gyerekorom "feher ninja"-ja), Big Boa (egy alkalommal ugy volt, hogy sikerul cserelnem egy osztalytarsammal, de azutan a szulei meghiusitottak, s meg hetekig almodtam vele), noh meg a Croc Master. Ez utobbit nagyon leharcolt allapotban, minden feleszereles nelkul sikerult vegul megszereznem anno, s nagy becsben tartottam mindvegig!
    Vegul persze alabbhagyott a szenvedely, s hogy Nyiregyhazarol Igalba koltoztunk (Kaposvartol nem messze), a gyujti elcsomagolodott es padlasra kerult. Majd egy nyaron ratalaltam, s nagy oromomben le is hoztam. Megjegyzem, hiba volt, mind a negyven valahanyan a batyam fianak kezeiben, vegul a funyiro alatt :,((((((( vegeztek... Talan ha 8-an kerultek elo, meglehetost sanyaru allapotban. Persze mind a mai napig orzom oket, a gyujtemenytol kulon, egy snow cat melle zarva a szekrenyben (baratnom nem tamogatja a kitevos temat).
    Az utolso figura, amit kaptam/vettem egy Chun-Li volt, Gorogorszagban jutottam hozza! Szinten megvan mind a mai napig, de azota a volt baratnom kicsit "felturbozta", s hajfonatokat gyartott neki :P
    Hogy mashol merre lehetett boltokat fellelni, azt nem tudom, en alapvetoen Nyiregyhazan az alabbiakat latogattam: Shell kut, amig letezett s Esso nem lett belole, persze g.i. joe-k nelkul :(. Jozsef varosi pavilonsor, itt ket jatek uzlet is volt egymastol 5-600 meter tavolsagban, mind a kettonel rendszeres vevo voltam. Valamint a belvarosban volt meg ket kis jatekuzlet, ma talan mar nem is leteznek. Azt tudom, hogy Bp.-n lehetett az allatkerttel szembeni pavilonnal kapni, mert egyszer nagyon szemeztem egy Road Piggel, aminek beszelt a hatizsakja, de vegul nem kaptam meg :)
    Ezen kivu kaptam Torokorszagbol (Night Creeper, Radar RAT), Spanyolorszagbol (Techno Viper, Avalanche), meg meg ki tudja honnan...

    VálaszTörlés
  9. Nekem az első figurám Raptor volt, még '89-ben kaptam. A másodikat 10 évesen gyereknapra, hát azt nem felejtem el... :)
    Tiger Force Outback! Azóta is Ő a kedvencem. A többi pedig jött szépen sorban az ünnepeken...

    Az első járűvem Pyton patrol ASP. - ezt egy zebegényi játékboltból könyörögtem ki karácsonyra. Amúgy a G.I.Joe beszerzések mekkája egy külön G.I.Joe bolt volt Vácon. 2 négyzetméteres bolt, de a falakról és a plafonról is figurák lógtak. Sajnos azóta könyvesbolttá alakult.
    Jó hír - legalábbis nekem :) - , hogy minden figurám hiánytalanul megmaradt a kartonjaikkal együtt, a járművek pedig a dobozukkal és a papírjaikkal.
    Röviden ennyi :)

    Roberto

    VálaszTörlés
  10. Sziasztok
    Urak Talán tudnátok segíteni hogy honnan tudnám magyarul letölteni a rajzfilm sorozatot?
    előre is köszönöm.
    a szüleimnél még nekem is van rengeteg figurám is!

    VálaszTörlés
  11. Hello Pedersen ha a figurákra esetleg nincsen szükséged akkor szivesen felbecsülöm őket és átveszem :)

    VálaszTörlés